fredag 29. mars 2024

Oppsummering mars 2024



Da går vi inn i april, den mest ustabile måneden. Mars har vært en innholdsrik, kulturell måned, med mange store opplevelser. Farting mellom Oppdal og Buvika hører etter hvert med, så jeg har fått med meg litt vinter og litt vår. Jeg har tatt sjansen på å trekke fram blomsterkassene og verandamøblene mine, sjøl om jeg vet at april kan bli tøff nok. Påsken ble nydelig, med sol og herlige dager i Oppdal.


 En del maling og tegning er det også blitt, og det settes opp utstillinger i maleklubben i Trondheim og i Skaun, der jeg har med bilder.


Norske bøker
Marie Næss: Er jeg på jorden som de sier? En innsideberetning fra lukket avdeling Kagge forlag. 2023
Agnes Martre: Fritt vilt. Krim .Gyldendal 2024
Wenche Mühleisen: Alt jeg frykter har allerede skjedd. Om samlivsbrudd i moden alder. Gyldendal 2023
Birger Amundsen: Spillet om Svalbard. Om tida fra 2.verdenskrig til i dag Vigmostad/Bjørke 2024
Thomas Seltzer:Amerikansk Karmageddon.Tanker om mitt fordømte fedreland. Forlaget Oktober 2022
Pål Gerhard Olsen: Til margen. Krim. Vigmostad/bjørke 2023
Øyunn Bjørge: Mandagsmonologer Tekster for ungdom Forlaget BoD, 2024
Bjørn Bakken: Blind hevn. Krim. 2024
Anne Holt: Tolv utemte hester. Krim. 2023

Utenlandske bøker:
Dag Hammarskjøld: Veimerker. Diktsamling. Cappelen 1964 Ble aktuell etter filmen om ham.
Kristina Ohlsson: Skoddehav, Svensk krim. 2023
Adur Ava Olafsdottir: Eden. Islandsk roman 2024

Annet
Mimir Kristjansson om George Owell. Litteraturhuset, Trondheim.
Mimir Kristjansson og Oddmund Løkensgard Hoel debattererer om Mastersyke. Litteraturhuset.
Red Hot Mama, Blueskonsert med Toini Knutsen. Fin opplevelse.
Vernissage ved Ørnulf Opdahls utstilling i Oppdal kulturhus. Spennende litografier.
Konsert med brødrene Gjermund og Einar Olav Larsen. Trondheim Fantastisk! Se foto.
Konsert i Bautaen kulturhus Børsa. Elever ved kulturskolen. (Og mitt barnebarns Ida.) Så flinke barn og unge!
Kosmorama Trondheim: To Kinodager med 5 filmer.
- Olfas døtre. Sterk film fra Tunisia. 
-The Virgin Suicide. Am.film.Sonia Coppola. 
-Somliga går i trasiga skor. Om Cornelis Vreesvik, 
-Når befrielsen kommer. Dansk film , 
-Factotum, Bukowski. 

-Ibelin. Norsk film. Oppdal kino.
-Hammarskjøld.. Svensk film Oppdal kino
-Pot au feu. Fransk film. Oppdal kino



1 kommentar:

  1. Så mye du får med deg:)
    Har lest de to første av bøkene på lista di.
    Påska har ikke vært så værst her i Trondheim heller i år. Men i dag har det regnet hele dagen.
    Ser du har vært på Gjermund Larsen - konsert. Min venninne tilbød med gratis billett fk torsdag på Dokkuset, men da har jeg billett til noe om Jon Fosse på Litteraturhuset.
    Ønsker deg en fin april og lykke til med utstilling her og der:) Maleklubben, er det den på Heimdal?

    SvarSlett