onsdag 24. april 2024

Sofi Oksanen: Putins kamp mot kvinner


 
Dette ble månedens bok for meg. Sofi Oksanen har skrevet flere prisbelønte bøker, og med sin finsk-estiske bakgrunn kjenner hun godt til forholden i nabolandet Russland. Bøkene Stalins kyr, Utrenskning og Da duene forsvant er viktige dukumetasjoner over dette. Denne boka er blitt forbudt i Russland på grunn av sitt direkte angrep på Putin og hans regime.

Boka er skrevet som et lengre essay, i utgangspunktet var det et foredrag. Den er grusomt direkte og skremmende, til å grine av. Jeg var ikke meg sjøl etterpå. utrolig at vi lever i en verden med så store motsetninger.

Putin kjemper en krig mot likestlling, der kvinner trues til å tie, og seksuell vold blir mer og mer godtatt. Undertrykkelse og ydmykelse er vanlig, og voldtekt blir brukt som våpen, mot begge kjønn. Russiske soldater blir indoktinert med utsagn om at ukrainerer ikke er mennesker, ikke har noen verdi. "De har blant annet sagt at de voldtar inntil offeret ikke lenger ønsker å ha sex med ukrainske menn. Og de som kastrerer ukrainske krigsfanger, har forklart handlingen med at da kan ikke de mennene få barn."

Putins krig mot kvinner er en historie om kolonialisme, undertrykkelse og folkemord. Det er en historie om krig og om kvinner, om kvinners rettigheter og viktigheten av å løfte frem deres stemmer. Oksanen mener at det er nødvendig å få dette fram i lyset, da stillheten aldri kan vinne. Hun kan dokumentere grove hendelser, og viser til at voldtektene er oppfordret fra høyeste hold. Og familiene hjemme i Russland oppmuntrer og godkjenner det som skjer.

Den kjente historikeren Antony Beevor har kalt Den røde armés inntog i Tyskland for den største massevoldtekten i historien. Og i Ukraina kan det gjøres helt straffefritt.
Sommeren 2023 vedtok dumaen i Moskva en lov om juridisk immunitet for små og mellomstore forbrytelser begått av deltakere i spesialoperasjonen

.Jeg håper at mange vil lese denne boka, for den viser hvor ulike holdninger de ulike land og regimer har, og hvor farlig det er at seksuell vold i liten grad straffeforfølges. Som Oksanen sier:

"– Selv om Vesten har vært samlet i sin fordømmelse, så kreves også handling. Da snakker jeg også om rettssaker, domstoler og advokater, slikt som er dyrt og tidkrevende. . Konsekvensene av at man lar være å prioritere seksuelle forbrytelser, er at de vil gjentas."

Kagge forlag
2024
238 sider
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Ja,dette var skremmende lesing! Husker jeg brukte litt tid på denne, rett og slett for jeg måtte fordøye litt underveis. Grusomt å tenke på de barna som blir kidnappet fra Ukraina, både nå og tilbake i 2024, hvor guttene skal bli soldater og jentene føde flere soldater. Tankegangen som råder der er helt syk i mine øyne.

    Enig med deg, denne bør leses av mange.
    Fin omtale du har skrevet, Åslaug, jeg linker til deg i innlegget mitt :-)

    SvarSlett