torsdag 26. september 2024

Therese Lund Stathatos: Det sjette barnet var en gutt Roman





Denne boka har jeg gledet meg til siden forfatteren kunngjorde at hun skulle skrive en bok om gaupa i den oppdikta Gaupedalen. Jeg har tidligere lest de to første bøkene hennes, Min ulydige mor og Det vi ikke sier, og storkost meg med dem. I de fant jeg mye av meg selv, mine interesser og mitt liv. I denne tredje boka fant jeg også mye av meg, men mest via fortellinger fra besteforeldre. Blant anna skrev min bestefar bygdebøker, og hadde med en del om "Eventyr, segner og soger" og "Ordtøkje, hermor og gåter". Jeg var lita jente og satt ved siden av han og fikk være med som "prøvekanin" når han las høgt fra det han skrev.

Romanen omhandler ei bygd i Østerdalen i tidsrommet 1907-1932. Her møter vi innflytteren Kari, med ei fortid som ingen vet noe om. Hun bor alene ved fossen, men en gaupe følger henne fra skogen ved fossestryket. Vi blir kjent med småbrukeren Henrik og hans kone Inga. Og ikke minst barna deres. Ulike og ikke bare enkle. 

 I bygda sliter folk med å klare seg, på mange måter. Fjellet, skogen, juvet og fossen står stødig, men nedgangstider og depresjon rammer hardt. Begjær, kjærlighet, sykdom og død er ingredienser som hører til i alle samfunnslag. Også for folket i Rendalen (Gaupedalen). Og gamle sagn påvirker mange. Blir du venn med en gaupe, vil gaupa ta deg med i døden.

Jeg har slukt boka, elsker slike fortellinger. Korte kapitler passer meg, og forfatteren glir over fra ett tema til et annet på en glimrende måte. I det ene øyeblikket følger vi Henrik og hans tanker, i det neste er det gaupas. 

At det blir brukt Rendalsdialekt i replikkene er er nydelig grep jeg liker godt. Beskrivelsene av natur, dyr og mennesker gjør at jeg lever meg helt inn i romanen, som jeg bare rett og slett omfavner!  En liten ting jeg ikke liker så godt er at det settes titler på kapitlene. For meg ble det litt forstyrrende. Men dette ødelegger ikke helhetsbildet. Det kommer en bok to, noe jeg er veldig glad for! For her er mye uavklart, etter en dramatisk slutt.

 Løp, kjøp og les!

Fair forlag
Oktober 2024
363 sider
Fått fra forfatteren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar